Dobre praktyki w zakresie pomocy studentom niepełnosprawnym
Collegium Masoviense – Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu realizuje zasady dobrych praktyk w zakresie pomocy studentom niepełnosprawnym. Wsparcie dotyczy różnych poziomów pomocy.
I. Poziom wsparcia bazowy
1. Powołanie osoby, zajmującej się studentami z niepełnosprawnościami.
Na Uczelni powołano osobę zajmującą się zagadnieniami związanymi ze wsparciem studentów z niepełnosprawnościami ( Pełnomocnik Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych ). Osoba ta ma wpisane w zakresie swoich obowiązków zadanie polegające na wsparciu studentów z niepełnosprawnością.
2. Stworzono realnej możliwości kontaktu studenta z osobą zajmującą się wsparciem studentów z niepełnosprawnością.
Stworzono możliwości łatwego kontaktu studentów z niepełnosprawnościami z Pełnomocnikiem Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych (odpowiednia informacja na stronie internetowej uczelni), ale także łatwość realizacji kontaktu w praktyce.
3. Przygotowanie pełnej i czytelnej informacji o dostępnych dla studenta formach wsparcia.
Do form wsparcia studentów z niepełnosprawnościami należy możliwość m.in.: przedłużenia czasu pisania egzaminu/zaliczeń, adaptacji materiałów dydaktycznych, informowanie wykładowców o potrzebach studenta (za jego zgodą), udostępnianie prezentacji w wersji elektronicznej, udzielanie informacji o formach pomocy materialnej. Oferta ta jest promowana przy pomocy różnorodnych kanałów komunikacyjnych dostępnych dla studentów (m.in.: strona internetowa z podstawowymi informacjami, spotkania ze studentami, dyżury).
4. Uznanie za zasadę zapewnienie wysokiego poziomu kształcenia, zgodnie z ogólnie przyjętymi standardami akademickimi.
Poziom merytoryczny kształcenia studentów z niepełnosprawnościami nie odbiega od poziomu kształcenia studentów pełnosprawnych.
II. Poziom wsparcia standardowy
1. Powołanie jednostki organizacyjnej (np. Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych (BON)).
Wraz ze wzrostem liczby studentów z niepełnosprawnością Uczelnia zamierza podjąć działania na rzecz powołana jednostki organizacyjnej zajmującej się coraz bardziej sprofesjonalizowanymi formami wsparcia. Jednostka ta będzie wpisana w strukturę organizacyjną uczelni.
2. Stworzenie modelu współpracy Collegium Masoviense ze studentami z niepełnosprawnościami.
Pracownicy Uczelni aktywnie współpracują ze studentami z niepełnosprawnościami, wsłuchując się w ich potrzeby oraz konsultując z nimi działania mające na celu wdrożenie racjonalnych usprawnień.
3. Zaplanowanie i wdrożenie systemu szkoleń dla pracowników uczelni oraz studentów.
Od roku akademickiego 2024-2025 , dla zwiększania świadomości członków wspólnoty akademickiej (pracowników i studentów) Uczelnia organizuje szkolenia i warsztaty dotyczące różnego typu niepełnosprawności oraz prezentacje różnych form wsparcia studentów z niepełnosprawnością w procesie kształcenia.
4. Systematyczne udostępnianie przestrzeni i infrastruktury uczelni dla potrzeb studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Uczelnia systematycznie dostosowuje przestrzeń i infrastrukturę uczelni do potrzeb studentów z niepełnosprawnością ruchu (np. poprzez dostępność architektoniczną, schodołazy), z niepełnosprawnością wzroku (np. lupy i urządzenia optyczne), z niepełnosprawnością słuchu (np. przenośne pętle indukcyjne w salach).
5. Wprowadzenie usługi asystenta edukacyjnego.
Poszerzając ofertę pomocy studentom z niepełnosprawnością, CM rozważa wprowadzenie usługi asystenta edukacyjnego. W zakresie obowiązków asystenta będzie znajdowało się m.in.: tworzenie notatek oraz pomoc w kwestiach administracyjnych na uczelni.
6. Adaptowanie materiałów dydaktycznych.
Uczelnia ma możliwość przystosowania materiałów dydaktycznych m.in.: notatek, książek, podręczników, ćwiczeń dla potrzeb studentów niepełnosprawnościami, co wiąże się z koniecznością ich zapisania w postaci czarnodruku lub utrwalenia w dostępnej wersji elektronicznej. Adaptacja może wiązać się także ze stworzeniem możliwości samodzielnego opracowania i przygotowania materiałów dydaktycznych przez samych studentów, np. skanowania, kserowania, drukowania do formatu A3.
7. Wprowadzenie zajęć z wychowania fizycznego w formie alternatywnej.
Zajęcia z wychowania fizycznego mogą być zorganizowane w takiej formie, aby student mógł w nich uczestniczyć, niezależnie od swojej niepełnosprawności.
8. Przestrzeganie 7 zasad wsparcia edukacyjnego.
Uczelnia dąży do przestrzegały siedmiu zasad wsparcia edukacyjnego studentów z niepełnosprawnością, do którego zaliczana jest: indywidualizacja, podmiotowość, rozwijanie potencjału osoby niepełnosprawnej w związku z realizowanym przez nią procesem kształcenia, racjonalność dostosowania, utrzymanie standardu akademickiego, adaptacje najbliższe standardowemu przebiegowi zajęć, równe prawa i obowiązki. Zasady te zostały uchwalone przez Prezydium KRASP w dn. 2 czerwca 2016 r.
III. Poziom wsparcia ponadpodstawowy
1. Udział studentów z niepełnosprawnościami w organizacjach studenckich, kołach naukowych itp.
Studenci z niepełnosprawnościami mają zagwarantowany dostęp do działalności w organizacjach studenckich i kołach naukowych itp. w stopniu równym z pozostałymi studentami.
2. Wspieranie procesu aktywizacji zawodowej.
Uczelnia poprzez aktywność Biura Karier realizuje wsparcie w aktywizacji zawodowej studentów z niepełnosprawnością poprzez m.in.: rozpowszechnianie ofert pracy, udzielanie pomocy w uzyskaniu praktyki/stażu.
3. Prowadzenie profilaktyki zdrowia psychicznego.
Doraźne wsparcie psychologiczne może być realizowane poprzez pomoc Akademickiego Ośrodka Przeciwdziałania Mobbingowi i Dyskryminacji CM.
4. Wspieranie studentów bez orzeczeń.
Wsparciem mogą być objęci także studenci przewlekle chorzy, z nagłymi urazami, dysleksją, kryzysami psychicznymi itp. Pomoc jest udzielana w zakresie niegenerującym kosztów ze strony studenta.
5. Zorganizowanie transportu.
W miarę możliwości Uczelnia może zorganizować transport, w szczególności dla studentów z niepełnosprawnością ruchu.
Zasady przygotowywania materiałów dydaktycznych dla osób z niepełnosprawnościami (informacje instruktarzowe)
- Pliki PDF, w których nie można zaznaczyć tekstu (np. skany, zdjęcia) stają się niedostępne dla osób korzystających z programów udźwiękawiających. W miarę możliwości należy udostępniać materiał w formatach .docx, .pptx, .odt lub w plikach PDF, w których możliwe jest zaznaczenie tekstu.
- Grafiki, obrazki, załączniki, nie są dostępne dla osób z niepełnosprawnościami póki nie zostaną szczegółowo opisane. Należy dokonać opisu tekstowego pod obrazkiem. W przypadku grafik i załączników umieszczanych na platformie Moodle tekst alternatywny można dodać w oknie właściwości obrazka.
- Moduły umieszczane w Moodle nie powinny być złożone. Lepiej rozbić je na części.
- Filmy mogą być niedostępne zarówno dla osób niewidomych, jak i głuchych oraz słabosłyszących. W miarę możliwości należy wybierać takie filmy, które posiadają napisy i/lub audiodeskrypcję.
- Zadania na platformie Moodle wykorzystujące mechanikę “Przeciągnij i upuść” mogą być trudne do wykonania dla osób niewidomych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową w zakresie kończyn górnych. W materiałach przygotowanych dla tych grup osób należy unikać tych rozwiązań.
- Używając nagłówków w tekście należy stosować style nagłówków (galeria “Style” na karcie “Narzędzia główne” w Microsoft Word).
- Jeśli następuje wyróżnienie tekstu poprzez formatowanie (np. pogrubienie, podkreślenie, kursywę, kolor) należy poinformować o tym czytelnika na początku tekstu. Dzięki temu osoba niewidoma będzie mogła skonfigurować swój program udźwiękawiający tak, aby informował ją o zmianach formatowania.
- Nie należy używać tabel do wizualnego rozmieszczenia treści. Jeśli dane zostają przedstawione w postaci tabelarycznej należy oznaczyć wiersz nagłówka. Ułatwi to zapoznanie się z tabelą osobom niewidomym. Jeżeli nie jest to możliwe, należy dokonać opisu tekstowego pod tabelą.
- Należy nie stosować justowania. Zamiast tego należy cały tekst wyrównać do lewej strony.
- W miarę możliwości należy tekst zapisywać w jednej kolumnie.
- W przypadku dialogów, należy oznaczyć wypowiedzi poszczególnych osób imionami lub sformułowaniami typu “Osoba A.”, “Osoba B.” itd. Ułatwi to osobom niewidomym zorientowanie się do kogo należy dana wypowiedź.
- W dokumencie tekstowym należy poprzedzić numer zadania/ćwiczenia skrótem “zad.” lub słowem “zadanie”.
Kontakt
-
ul. G. Narutowicza 35
96-300 Żyrardów - +48 46 855 47 09
- +48 46 855 46 64
- info@cm.edu.pl