Współpraca międzynarodowa

Deklaracja Polityki Erasmusa. Strategia, priorytety i działania

Strategia

Misją Collegium Masoviense – Wyższej Szkoły Nauk o Zdrowiu w Żyrardowie (dalej Uczelnia) jest kształcenie na wszystkich stopniach studiów wyższych oraz w trybie kształcenia ustawicznego. Oferowane kształcenie pozostaje w synergii z prowadzonymi na Uczelni pracami naukowymi, badawczo – rozwojowymi, uwzględniając jedocześnie bieżące potrzeby rynku pracy wynikające ze zmian społecznych oraz z uwzględnieniem zasad strategii internacjonalizacji Uczelni we wszelkich aspektach jej działalności.

Władze Uczeni mają świadomość znaczenia internacjonalizacji europejskiego obszaru szkolnictwa wyższego, dostrzegają konieczność dalszego rozwoju wielopoziomowej i wielokierunkowej współpracy międzynarodowej. Uczelnia podejmuje różnorodne przedsięwzięcia międzynarodowe takie jak partycypowanie w projektach międzynarodowych, wspólne inicjatywy badawcze z najlepszymi ośrodkami akademickimi w kraju i poza nim, wykazując przy tym wysoki poziom innowacyjności badań. Przyjazna studentowi Uczelnia, jest znana z poszanowania członków społeczności akademickiej oraz różnorodności oferty edukacyjnej, gwarantuje warunki studiowania i pracy naukowo-badawczej odpowiadające najwyższym polskim standardom, harmonijnie łącząc dostępność i powszechność kształcenia na różnych poziomach nauczania, zapewnia studentom możliwość indywidualnego kształcenia pod opieką wybitnych naukowców – mentorów. Uczelnia dąży także do zwiększenia swej roli w życiu społecznym i politycznym regionu, stanowiąc jego integralną część oraz służąc wsparciem dla społeczności lokalnej.

Priorytety Uczelni

  1. Zaktywizowanie działań związanych z umiędzynarodowieniem uczelni.
  2. Zapewnienie wszystkim studentom i pracownikom uczelni równych szans uczestniczenia w międzynarodowych mobilnościach, projektach i programach.
  3. Poszanowanie i tolerancję dla całej społeczności akademickiej oraz aktywne wspieranie osób niepełnosprawnych i z grup defaworyzywanych.
  4. Stworzenie przyjaznego środowiska akademickiego i wsparcia dla przyjeżdzających zagranicznych studentów i pracowników.
  5. Zapewnienie odpowiedniego systemu kontroli i monitoringu prowadzanych działań w zakresie umiędzynarodowienia.

Naszym dążeniem jest by Uczelnia była rozpoznawana na arenie międzynarodowej poprzez realizację celów strategicznych:

  1. Tworzenie śmiałych wizji rozwoju uczelni w przestrzeni międzynarodowej ze szczególną otwartością na wszelkie innowacje naukowo-badawcze, dydaktyczne i organizacyjne.
  2. Uczestnictwo w projektach i wspólnych inicjatywach z ośrodkami akademickimi w kraju i na świecie.
  3. Stworzenie prężnego ośrodka naukowego otwartego dla naukowców i studentów z całego świata zapewniającego tolerancję i poszanowanie dla różnorodności i wielokulturowości oraz wysoki standard kształcenia, osiągany dzięki nadzorowi powołanych pełnomocników: Pełnomocnika Rektora ds. Studenckich oraz Pełnomocnika Rektora ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia oraz zapewniania poszanowania etyki badań (prowadzenie przez pracowników eksperymentów medycznych i badań naukowych, w których przedmiotem jest człowiek wymaga każdorazowo zgody Komisji Bioetycznej).
  4. Aktywizację uczestnictwa uczelni w międzynarodowych sieciach tematycznych, tworzenie konsorcjów z udziałem partnerów zagranicznych.
  5. Zwiększenie wymiany międzynarodowej oraz uczestnictwa w międzynarodowych projektach, szczególnie w ramach Programu Erasmus poprzez ilościowy i jakościowy rozwój mobilności studentów, kadry akademickiej i pracowników administracji.
  6. Przygotowanie cyklu wykładów prowadzonych przez nauczycieli z uniwersytetów partnerskich powiązanych z ustalonym wcześniej na podstawie umów programem studiów.
  7. Prowadzenie działań zapewniających wykorzystanie i promocję cyfrowych narzędzi do zarządzania mobilnością, rozwiązań e-learningowych oraz realizowania mobilności mieszanej.
  8. Utrzymanie wysokiego poziomu uczestnictwa studentów prowadzonych na uczelni badaniach naukowych (obecnie są członkami 65% zespołów badawczo-naukowych).
  9. Utrzymanie statusu uczelni przyjaznej osobom niepełnosprawnym oraz osobom z grup defaworyzowanych, szczególnie poprzez ich aktywizację w międzynarodowej mobilności i dzielenie potrzebnego wsparcia.
  10. Nieustanne wzbogacanie oferty dydaktycznej w języku angielskim na wszystkich wydziałach, aktualizacja i publikowanie kursów dla zagranicznych studentów, przygotowanie materiałów obcojęzycznych wspomagających proces kształcenia.
  11. Zapewnianie odpowiedniej opieki przyjeżdzającym beneficjentom oferując kurs języka polskiego, program kulturalno-turystycznego oraz wszelkich działań mających na celu integrację zagranicznych studentów i pracowników ze środowiskiem akademickim CM.
  12. Uczestniczenie w projektach związanych ze zintegrowanym programem studiów i projektach prowadzących do podwójnych i wspólnych dyplomów.
  13. Dopasowanie struktury organizacyjnej uczelni w celu zapewnienia najwyższego standardu kształcenia na poziomie międzynarodowym.
  14. Aktywizowanie wszystkich grup pracowniczych, studentów oraz organizacji studenckich w celu promocji internacjonalizacji uczelni, mobilności międzynarodowych oraz aktywności naukowo-badawczej na forum międzynarodowym.
  15. Zapewnianie równego dostępu do informacji i asysty związanego z możliwościami wymiany akademickiej, przygotowanie i stosowanie jasnych, przejrzystych procedur naboru kandydatów oraz zasad kwalifikacji w ramach Programu Erasmus, ogłaszanych na stronie Działu Współpracy Międzynarodowej w celu zapewnienia pełnego dostępu do oferty programu wszystkim członkom społeczności akademickiej, szczególnie z grup defaworyzowanych.
  16. Doskonalenie kompetencji zawodowych wszystkich grup pracowniczych uczelni przez wsparcie uczestnictwa w mobilności międzynarodowej.
Działania

Uczelnia posiada bogate doświadczenie oraz opracowane zasady działania w realizacji mobilności w ramach zawartych umów dwustronnych z wieloma uczelniami w Europie i na świecie, uczestniczyła również z powodzeniem w projekcie unijnym. Obecnie fundusze na wyjazdy są wypłacane ze środków uczelni oraz instytucji partnerskich. Uczelnia dysponuje opracowanym systemem opieki naukowej, dydaktycznej i materialnej, w tym prowadzone są działania wspierające mobilność studentów. Przygotowanie uczelni do udziału w Programie Erasmus w dużym stopniu ułatwi osiągnięcie celów strategicznych określonych przez Uczelnię, poprzez stopniową realizację celów programu, stąd też jak najszybsze przystąpienie do programu jest kluczowe.
Dotychczas istniejący system organizacyjny stosowany podczas realizacji mobilności akademickiej dla potrzeb Programu Erasmus zostanie wzmocniony przez powołanie uczelnianego i wydziałowych koordynatorów oraz Komisje Rekrutacyjne ds. Programu Erasmus. Wysoką jakość oferowanych usług edukacyjnych zapewnia Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia, który odpowiada za opracowywanie i aktualizację polityki jakości kształcenia na Uczelni, podlegają mu Uczelniana Komisja Jakości Kształcenia i Kierunkowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia. Gwarantem jakości kształcenia są otrzymane akredytacje nadane przez Prezydium Państwowej Komisji Akredytacyjnej.

W oparciu o istniejącą strukturę organizacyjną i po dopasowaniu do działań w ramach Programu Erasmus zakres podległości jednostek i osób biorących udział w realizacji działań wygląda następująco:

Prorektor ds. dydaktyki i polityki kadrowej nadzór nad całością procesu realizacji zadań w ramach programu Erasmus polegający na:

  • opracowaniu planu działań,
  • promocji programu w społeczności akademickiej poszukiwanie partnerów (instytucji zagranicznych),
  • monitoringu i kontroli działalności Koordynatorów Wydziałowych oraz działań DWZ zgodnie z przyjętymi zasadami Programu Erasmus,
  • kontroli terminowości złożenia aplikacji o otrzymanie funduszy do Narodowej Agencji Programu Erasmus,
  • zapewnianiu rzetelności, przejrzystości ustalanych procedur, zasad i kryteriów naboru Kandydatów,
  • czuwanie nad prawidłowością przeprowadzania procesu rekrutacji kandydatów, rozliczeniem zrealizowanych mobilności,
  • promocji osiągniętych rezultatów podejmowanych działań w ramach Programu Erasmus.

Koordynator Uczelniany:

  • nadzoruje akcje promocji programu oraz uzyskanych rezultatów za pomocą uczelnianych mediów, stron uczelni, uczelnianego czasopisma Journal of Public Health, Nursing and Medical Rescue, social mediów i innych dostępnych kanałów informacyjnych,
  • nadzoruje działania zapewniające odpowiednią jakość realizacji mobilności studentów i pracowników,
  • odpowiada za opracowanie systemu uznawania osiągnięć studentów i pracowników po zakończeniu mobilności wraz Koordynatorem Uczelnianym programu Erasmus,
  • umożliwia i zachęca do wymiany doświadczeń między uczestnikami mobilności, mając na celu wypracowanie wspólnych wzorców i innowacyjnych praktyk, zarówno w wymiarze edukacyjnym, jak i zawodowym. Wymiana doświadczeń przyczyni się w znacznym stopniu do usprawnienia organizacji i przebiegu mobilności,
  • nadzoruje poprawność wykonania programu zgodnie z przyjętym planem działań, jakość wsparcia oferowanego beneficjentom oraz instytucjom partnerskim,
  • dokonuje sprawdzenia otrzymanych wyników liczbowych przy pomocy kwestionariuszy, konsultacji, analiz, w trakcie wizyt monitoringowych w instytucjach partnerskich. Uzyskane dane pozwolą ocenić wpływ i realizację celów strategicznych. W przypadku niezrealizowania na odpowiednim poziomie działań ustalony zostanie plan naprawczy,
  • nadzoruje proces digitalizacji realizacji zadań w ramach Programu Erasmus.

Zadania Koordynatorów Wydziałowych regulowane są przepisami i regulaminami zatwierdzonymi przez prorektora ds. dydaktyki i polityki kadrowej i Koordynatora Uczelnianego Programu Erasmus.
Koordynatorzy są odpowiedzialni za:

  • regularnie aktualizowanie katalogu kursów dla studentów zagranicznych na stronie uczelni poświęconej programowi,
  • dobre przygotowanie stypendystów programu do mobilności przez podejmowanie działań w celu osiągnięcia niezbędnego poziomu biegłości językowej i rozwijania kompetencji międzykulturowych,
  • nadzorowanie przestrzegania procedur podejmowanych działań, naboru kandydatów, przyjmowania beneficjentów programu z uczelni partnerskich,
  • monitorowanie rzetelność, przejrzystość i poszanowanie zasad przeciwdziałania nietolerancji, ksenofobii i dyskryminacji oraz dostępności informacji dotyczących programu i naboru przed rozpoczęciem rekrutacji kandydatów,
  • informowanie studentów wyjeżdżających na studia i praktyki do zagranicznych instytucji partnerskich o prawach i obowiązkach określonych w Karcie Studenta Erasmusa,
  • zapewnienie równego traktowania oraz wysokiej jakości usług względem przyjeżdżających beneficjentów, jak również podejmowanie działań mających na celu zapewnienie należytej integracji w społeczność akademicką i lokalną,
  • promowanie programu Erasmus i osiągniętych rezultatów.

Dział Współpracy Zagranicznej (dalej DWZ) jest jednostką organizacyjną, która ma na celu sprawowanie pieczy i koordynowanie wszystkich rodzajów mobilności (studia, praktyki, szkolenia i wyjazdy w celu wygłoszenia wykładu) beneficjentów przyjeżdżających i wyjeżdżających.
Obowiązkiem DWZ jest dbanie, aby:

  • mobilności w celach studiowania i nauczania były realizowane w ramach wcześniej zawartych umów między instytucjami,
  • publikowanie zasad naboru, list wymaganych dokumentów, opisu przebiegu i rozliczania mobilności, wykazu przedmiotów dostępnych dla studentów zagranicznych,
  • przygotowanie i rozliczanie mobilności wszystkich stypendystów programu Erasmus, 
  • zapewnianie odpowiedniego wsparcia osobom niepełnosprawnym oraz z grup defaworyzowanych w celu optymalnego przygotowania wyjazdów studentów i pracowników,
  • przygotowywanie umów finansowych, wypłaty grantów dla beneficjentów programu,
  • realizowanie planu wydatków, monitorowanie wypłat w uzgodnieniu z Działem Finansowym
  • zapewnianie przyjeżdżającym studentom odpowiedniej pomocy i wsparcie w przygotowaniu dokumentów, uzyskaniu wizy, znalezieniu zakwaterowania,
  • przygotowanie odpowiednich rozwiązań w zakresie mentoringu i wsparcia administracyjnego oraz psychologicznego dla uczestników programu,
  • promowanie korzyści płynących z mobilności wśród społeczności akademickiej i wspieranie byłych uczestników po powrocie w pełnieniu funkcji ambasadorów,
  • monitoring mobilności (wizyty monitoringowe, uczestnictwo w tygodniach Międzynarodowych) w instytucjach partnerskich,
  • propagowania idei Programu Erasmus z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi informatycznych.

Zadaniem Komisji Rekrutacyjnych ds. Programu Erasmus, w skład których wchodzą: uczelniany koordynator, wydziałowi koordynatorzy programu oraz Pełnomocnicy Rektora, jest rzetelny wybór kandydatów zgodnie z przyjętymi w regulaminie naboru kryteriami.

Uczestnictwo w Programie Erasmus w znaczący sposób wpłynie na poszczególnych beneficjentów jak i na uczelnię. Studenci zyskają rozszerzanie posiadanej wiedzy akademickiej, poznanie słownictwa technicznego w języku obcym, zapoznawanie się z innymi metodami nauczania, zwiększą swoje szanse na przyszłe zatrudnienie. Uczestnictwo w programie korzystnie wpłynie na rozwijanie kompetencji miękkich, rozwój interpersonalny, umożliwi poznawanie nowych kultur i otwartość na różnorodność społeczną. Pracownicy uzyskają doświadczenie w nauczaniu międzynarodowych grup studenckich, doskonaleniu własnych metod nauczania i wymiany tzw. dobrych praktyk w zakresie nowoczesnych metod nauczania i korzystania z narzędzi informatycznych, organizacji pracy w laboratoriach oraz szansę nawiązanie nowych kontaktów umożliwiających kontynuację współpracy naukowo-badawczej, udział we wspólnych badaniach, publikacjach czy przygotowaniu projektów. Udział w programie pozwoli uczelni wzmocnić i pogłębić sieci współpracy poprzez dzielenie się wiedza i doświadczeniem z instytucjami partnerskimi, budować i rozwijać potencjał naukowy i dydaktyczny, promować założenia internacjonalizacji, propagować świadomość wielokulturowości społeczeństwa, poprawić wizerunek i widoczność uczelni na arenie międzynarodowej. Pracodawcy w regionie zyskają dobrze wyszkolonych absolwentów posiadających bogate doświadczenie zawodowe na poziomie teoretycznym i praktycznym, legitymujących się bardzo dobrą znajomością języków obcych, umiejętnościami pracy w grupie oraz radzenia sobie w różnych środowiskach społecznych.

Kontakt

Collegium Masoviense

Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu
w Żyrardowie