Współpraca międzynarodowa

Strategia umiędzynarodowienia

Wstęp

Strategia umiędzynarodowienia (Internacjonalizacja) to jedno z głównych wyzwań dla uczelni szkolnictwa wyższego wynikające zarówno z postępu technicznego, a przed wszystkim otwartości na wymianę międzynarodową, jak również w celu wzmocnienia wizerunku uczelni na arenie międzynarodowej. Umiędzynarodowienie uczelni zakłada więc uczestnictwo uczelni w budowaniu europejskiej i światowej przestrzeni edukacyjnej, naukowej i kulturowej. Internacjonalizacja musi opierać się na podstawach prawnych oraz dokumentach uczelni. Strategia umiędzynarodowienia uczelni jest zgodna z Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85 wraz z późniejszymi zmianami. Ponadto odnosi się do kierunków rozwoju wskazanych w komunikacie Komisji Europejskiej z września 2020 r. [COM(2020)0625] w zakresie ram „europejskiego obszaru edukacji”, obejmujących działania służące podniesieniu poziomu kształcenia i szkolenia w krajach Unii Europejskiej. Niniejsza strategia jest zgodna z Polityką Spójności Unii Europejskiej na lata 2021-2027 oraz Zintegrowaną Strategią Umiejętności 2030 Ministerstwa Edukacji Narodowej. Niniejsza Strategia Umiędzynarodowienia jest spójna ze strategią rozwoju uczelni, a jej zadaniem jest: określenie celów strategicznych, kierunków i obszarów działań, opracowania wymogów wobec uczelni i jej pracowników oraz sposobu pomiaru ich realizacji w zakresie umiędzynarodowienia. Uczelnia nie posiada jeszcze karty ECHE dla szkolnictwa wyższego i w związku z tym nie realizuje projektów mobilnościowych w ramach Programu Erasmus. Niemniej jednak uczelnia w oparciu o umowy dwustronne zawarte z partnerskimi uczelniami w Europie, Ameryce i Azji realizuje mobilność przyjazdową i wyjazdową studentów oraz pracowników. Tym samym uczelnia dysponuje już gotową strukturą organizacyjno-administracyjną oraz doświadczeniem w zakresie realizacji mobilności. Uczelnia zapewnia wysoki standard oferowanych usług dydaktycznych oraz wymagane wsparcie administracyjne do wymogów realizacji Programu Erasmus. To predestynuje uczelnię o wystąpienie z wnioskiem o Kartę Erasmusa w styczniu 2025 r., a po jej uzyskaniu podjęcie wszelkich starań w celu aktywnego działania i realizacji zadań w ramach Programu Erasmus.

Ocena procesu umiędzynarodowienia

Mocne strony uczelni związane z umiędzynarodowieniem:
Nadzór nad współpracą międzynarodową uczelni sprawuje Prorektor ds. dydaktyki i polityki kadrowej, ponadto w tworzonej strukturze organizacyjnej ds. realizacji zadań w ramach Programu Erasmus nadzór nad prawidłowym przebiegiem realizacji projektu będzie sprawować Uczelniany Koordynator ds. Programu Erasmus wraz z koordynatorami wydziałowymi na poszczególnych wydziałach. Dział Współpracy Międzynarodowej realizuje poszczególne działania związane zarówno z Programem Erasmus jak i wszelkimi zagadnieniami związanymi z aspektem międzynarodowym. Obecnie uczelnia współpracuje na mocy umów o współpracy z wieloma uczelniami nie tylko na terenie Europy, ale i na świecie. Collegium Masoviense – Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu podpisała umowy partnerskie z uczelniami w następujących krajach: Australia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Hiszpania, Norwegia, Republika Czeska, Republika Serbska, Republika Słowacka, Rosja, Rumunia, Słowenia, Szwecja, Ukraina, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.

Współpraca przebiega wielopoziomowo zarówno w zakresie dydaktycznym, jak i badawczo-naukowym, prowadzone są także projekty dotyczące publikacji.
Długoletnia współpraca z uczelniami partnerskimi stanie się bazą do tworzenia sieci uczelni partnerskich w ramach Programu Erasmus.

Uczelnia może poszczycić się wdrożonym i sprawnie działającym systemem opieki naukowej, dydaktycznej i materialnej, w tym działaniami wspierającymi mobilność studentów i pracowników realizowanymi przez Dział Współpracy Międzynarodowej pod nadzorem Prorektora ds. dydaktyki i polityki kadrowej. Dział Współpracy Międzynarodowej uczestniczy we wdrażaniu polityki Collegium Masoviense dotyczącej współpracy międzynarodowej i realizuje związane z tym zadania:

  1. Organizacja wizyt delegacji z uczelni zagranicznych przyjeżdżających do Collegium Masoviense na zaproszenie Rektora.
  2. Koordynacja wizyt gości zagranicznych przyjeżdżających do Collegium Masoviense w ramach umów o współpracy szczebla uczelnianego.
  3. Koordynacja wyjazdów pracowników i studentów Collegium Masoviense udających się za granicę w ramach umów o współpracy szczebla uczelnianego.
  4. Obsługa administracyjno-finansowa wyjazdów zagranicznych pracowników i studentów Collegium Masoviense.
  5. Przyjmowanie pracowników działów współpracy zagranicznych uczelni na szkolenia i spotkania informacyjne.
  6. Opracowywanie sprawozdań dotyczących współpracy międzynarodowej.
  7. Ponadto po uzyskaniu Karty Erasmusa i przystąpieniu do programu Erasmus do zadań koordynatora uczelnianego, koordynatorów wydziałowych oraz pracowników Działu Współpracy Międzynarodowej będzie należało: składanie wniosków o pozyskanie funduszy na realizację mobilności w ramach Programu Erasmus, inicjowanie umów, przygotowywanie i rozliczanie mobilności studentów i pracowników, wspieranie wydziałów i jednostek uczelni w zakresie współpracy międzynarodowej, doradztwo i upowszechnianie informacji w obszarze naboru i selekcji kandydatów oraz osiągniętych rezultatów działań w zakresie współpracy międzynarodowej.

Collegium Masoviense – Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu podpisała umowy partnerskie z uczelniami w następujących krajach:

Australia
Białoruś
Bośnia i Hercegowina
Bułgaria
Hiszpania
Norwegia
Republika Czeska
Republika Serbska
Republika Słowacka

Rosja
Rumunia
Słowenia
Szwecja
Ukraina
USA
Węgry
Wielka Brytania
Włochy

Cele strategiczne

Cel 1: Zintensyfikowanie działań uczelni w zakresie współpracy międzynarodowej

1.1. Opracowanie Strategii Internacjonalizacji i zasad wdrażania jej postanowień związanych z umiędzynarodowieniem uczelni.

1.2. Zintensyfikowanie współpracy międzynarodowej w ramach Unii Europejskiej oraz na arenie międzynarodowej poprzez uczestnictwo w konferencjach, seminariach, spotkaniach międzynarodowych, tygodniach międzynarodowych.

1.3. Pozyskanie nowych parterów zagranicznych do realizacji programów badawczych.

1.4. Rozwijanie wspólnych z partnerami zagranicznymi badań naukowych, w tym projektów finansowanych ze środków międzynarodowych.

1.5. Tworzenie partnerstw i sojuszy z partnerami zagranicznymi w ramach projektów Erasmus oraz innych projektów unijnych.

1.6. Stopniowe zwiększanie zatrudnienia wykładowców-obcokrajowców – umiędzynarodowienie kadry naukowo-dydaktycznej.

1.7. Rozszerzenie możliwości odbywania staży naukowych za granicą w uczelniach partnerskich dla młodych pracowników uczelni (staże naukowe dla asystentów, zagraniczne staże postdoktorskie dla adiunktów).

1.8. Przygotowanie oferty studiów w formule wspólnego kształcenia z partnerami zagranicznymi (wspólne programy studiów, wspólne kryteria naboru studentów, uznawanie wyników sprawdzania efektów kształcenia, wspólne/podwójne dyplomy).

1.9. Uczestnictwo w międzynarodowych targach edukacyjnych w celach promocyjnych, nawiązywania nowych kontaktów i tworzenia sieci działań naukowo-badawczych.

Cel 2: Przystąpienie uczelni do Programu Erasmus

2.1. Opracowanie Deklaracji Polityki Europejskiej wraz z przygotowaniem struktury zapewniania standardów wymaganych do uczestnictwa w Programie Erasmus.

2.2. Uzyskanie kodu OID uczelni oraz dostosowanie procesów administracyjnych uczelni do innych wymagań Programu Erasmus.

2.3. Przygotowanie i złożenie wniosku o uzyskanie Karty Erasmusa dla Szkolnictwa Wyższego (Erasmus Charter for Higher Education – ECHE) do Komisji Europejskiej z zapewnieniem jakości i standardu oferowanych przez uczelnię możliwości studiowania, odbywania staży i praktyk, szkoleń oraz w celu wygłoszenia wykładów dla studentów i pracowników z uczelni partnerskich.

2.4. Stworzenie sytemu zapewnienia priorytetów Programu Erasmus związanych z niedyskryminacją polityczną, płci, religii, kultury oraz zapewniającego wsparcie dla grup defaworyzowanych.

2.5. Cyfryzacja procedur związanych z realizacją mobilności powiązanych z wdrażaniem idei przyświecającej programowi Erasmus Bez Papieru (Erasmus Without Paper).

2.6. Uzgodnienie z działem finansowym wszystkich aspektów finansowego prowadzenia i prawidłowego rozliczania pozyskiwanych środków unijnych.

2.7. Aktywna współpraca z wydziałami i innymi jednostkami uczelni w celu jak najlepszego przygotowania uczelni do uczestnictwa w projektach unijnych.

Cel 3: Aktywna działalność w ramach programu Erasmus

3.1. Przygotowanie struktury organizacyjnej do realizacji zadań w ramach Programu Erasmus.

3.2. Opracowanie regulaminów, zasad i harmonogramów związanych z prawidłowym procesem rekrutacji, aplikacji, obiegu dokumentów, rozliczeń finansowych i umów dla beneficjentów, zaaprobowanych przez koordynatorów wydziałowych, Pełnomocników Rektora ds. Studenckich, ds. Przeciwdziałania Mobbingowi i Dyskryminacji oraz Pełnomocnika Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych zatwierdzonych przez koordynatora uczelnianego Programu Erasmus.

3.3. Ogłoszenie na stronie opracowanych dokumentów: harmonogramu działań, zasad naboru oraz kwalifikacji kandydatów, realizacji mobilności oraz uznawania osiągniętych rezultatów przez beneficjentów.

3.4. Zawieranie umów dwustronnych z uczelniami partnerskimi posiadającymi Kartę Erasmusa z wykorzystaniem platform cyfrowych.

3.5. Złożenie wniosku o uzyskanie funduszy na realizacje mobilności w ramach Programu Erasmus do Agencji Narodowej Programu Erasmus zgodnie ze wskazanymi terminami.

3.6. Ustalenie planu realizacji zadań i mobilności w ramach Programu Erasmus zaakceptowany przez koordynatorów uczelnianego i wydziałowych oraz Pełnomocnika Rektora ds. Studenckich, Pełnomocnika ds. Osób Niepełnosprawnych i Pełnomocnika ds. przeciwdziałania Mobbingowi i Dyskryminacji i zatwierdzony przez koordynatora uczelnianego Programu Erasmus.

3.7. Ułożenie planu cyklicznych spotkań koordynatora uczelnianego Programu Erasmus z wydziałowymi koordynatorami, prodziekanami, pełnomocnikami rektora, pracownikami Działu Współpracy Międzynarodowej, przedstawicielami organizacji studenckich w celu usprawnienia procedur procesu rekrutacji i wsparcia przed, w trakcie i po zakończeniu mobilności.

3.8. Zapewnienie przyjeżdżającym uczestnikom mobilności doradztwa i wsparcia przez pracowników Działu Współpracy Międzynawowej, koordynatorów wydziałowych, studentów – opiekunów oraz przedstawicieli innych jednostek uczelni.

3.9. Uzgodnienie planu organizacji wydarzeń integracyjnych oraz programu krajoznawczo-kulturalnego włączającego zagranicznych studentów do akademickiej społeczności.

3.10. Aktywna współpraca z byłymi beneficjentami programu i zapewnienie wzajemnej wymiany wiedzy i doświadczeń w społeczności akademickiej poprzez wykorzystanie mass mediów, uczelnianego e-mailingu i czasopism, uczelnianej platformy i strony internetowej w celu upowszechniania i promocji Programu Erasmus.

3.11. Stworzenie wewnętrznego systemu uznawania osiągniętych rezultatów uwzględniającego udział i efekty związane z realizacją międzynarodowych mobilności przez studentów i pracowników.

3.12. Zapewnienie terminowego przekazania przyjeżdżającym uczestnikom mobilności zaświadczeń zawierających pełny i dokładny zapis ich osiągnięć zgodnie z zawartymi umowami.

3.13. Analiza realizacji w zakresie umiędzynarodowienia poprzez wykorzystywanie różnego rodzaju narzędzi statystycznych i informatycznych.

Cel 4: Internacjonalizacja procesu dydaktycznego

4.1. Rozszerzenie oferty wykładów w językach angielskim, w tym wykładów pracowników naukowych z uczelni partnerskich.

4.2. Opracowanie katalogu przedmiotów dla zagranicznych studentów z uczelni partnerskich języku angielskim, w tym także dla realizujących część studiów w ramach Programu Erasmus.

4.3. Stworzenie systemu rekrutacji kandydatów na studia w krajach Europy Wschodniej i wybranych krajach azjatyckich.

4.4. Stworzenie oferty wykładów w językach obcych dla partnerów zagranicznych.

4.5. Zorganizowanie cyklu wykładów prowadzonych przez uznane autorytety zagraniczne.

4.6. Zwiększenie kompetencji językowych studentów i pracowników w zakresie znajomości języków obcych.

4.7. Efektywne wykorzystywanie cyfryzacji (platformy obsługi mobilności Dashboard i innych zalecanych przez Komisję Europejską narzędzi informatycznych) do zatwierdzania dokumentów związanych z realizacją mobilności przyjeżdzających i wyjeżdzających studentów i pracowników.

Cel 5: Umiędzynarodowienie badawczej i naukowej działalności uczelni

5.1. Wspieranie kadry dydaktycznej w wyjazdach do instytucji partnerskich w celu poznania ich struktury organizacyjnej, oferty dydaktycznej i naukowej.

5.2. Tworzenie międzynarodowych zespołów badawczych i naukowych w oparciu o istniejące umowy i współpracę międzynarodową.

5.3. Motywowanie i wydawanie wspólnie z partnerami zagranicznymi periodyków, monografii w językach obcych.

5.4. Stworzenie punktu informacji o możliwościach pozyskiwania zagranicznych stypendiów oraz o konkursach na międzynarodowe projekty badawcze w Dziale Współpracy Międzynarodowej.

5.5. Tworzenie baz danych o wynikach prowadzonych badań i projektów w języku angielskim na arenie międzynarodowej.

5.6. Włączanie się w organizację międzynarodowych przedsięwzięć naukowych, edukacyjnych, kulturalnych.

5.7. Zintensyfikowanie współpracy Działu Współpracy Międzynarodowej z jednostkami odpowiedzialnymi za promocję uczelni zarówno lokalnie jak na arenie międzynarodowej.

Cel 6: Aktywne uczestnictwo w innych projektach unijnych (Mundus, Blended Intensive Programme, European Universties, inne)

6.1. Przygotowanie listy dostępnych i ogłaszanych na stronach Komisji Europejskiej
oraz Narodowej Agencji Programu Erasmus projektów i działań dla jednostek szkolnictwa wyższego.

6.2. Opracowanie planu uczestnictwa w wybranych projektach, analiza potrzeb,
rozwiązań organizacyjnych, prawnych i finansowych.

6.3. Przygotowanie zgłoszeń aplikacyjnych i ich przesłanie z uwzględnieniem terminów i warunków.

6.4. Realizacja działań zgodnie z zawartymi umowami i priorytetami poszczególnych projektów.

Kontakt

Collegium Masoviense

Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu
w Żyrardowie